Webáruház indítás, feltételek, üzemeltetés

Gyorstalpaló kezdőknek

Miért kell egy webshop? Mi a Te webáruházad célja? Természetesen, hogy értékesítésnél, és minél többet, de ha azt kérdezem, miben tér el más webáruházaktól, akkor mit a válaszolsz?

Ebben a cikkben végigvesszük mindezt. Megnézzük, mik lehetnek a valódi indokok, hogyan határozd meg a célt. Tudod, milyen feltételei vannak egy webáruház indításának? Többféle jogi, bejelentési és információközvetítési kötelezettséggel jár, amelyeket sorra veszünk.

Rendelkezel részletes tervvel a webáruházad elkészítésére vonatkozóan? Nem baj, most megnézzük mire kell odafigyelned a jó tervezéshez. Rengeteg időt és bosszúságot megspórolhatsz azzal, ha rendelkezel legalább egy vázlatos tervvel. A webáruházad üzemeltetéséhez számos dologra kell odafigyelned, amelyeket itt részletezünk.

Az, hogy mennyire lesz sikeres, nyereséges a webáruházad, legnagyobbrészt rajtad áll. Ha tisztában vagy vele mit akarsz, milyen feltételek adottak, a céljaidat mivel és hogyan érheted el, egyszóval az egész folyamatot tudatosan viszed véghez, akkor nagy valószínűséggel hatékonyan működő, eredményes webáruházad lesz.

Miért indítasz webáruházat?

Sokan azt gondolják hogy egy webshopot legfőképpen nagy cégek készítenek hatalmas erőforrásokkal, szakértelemmel és nagy munkával. Ezzel szemben a valóság  ma már teljesen más, egyszerűen magán vállalkózók is webáruházat készítenek, és ehhez nem szükséges sem nagy tudás, sem rengeteg ember munkája.

 

Munka persze szükséges, mert a kellő odafigyeléssel készített, átgondolt webáruház ér el igazán jó eredményeket. Azonban egy webáruház készítéséhez nem szükséges külön programot írni, mert vannak kész webshop motorok, sablonok, amelyek kezelése gyorsan megtanulható.

A másik dolog, amit sokan hisznek, hogy valami nagyon komoly indok, terv áll a háttérben egy webáruház létrehozásának. De a legtöbben egészen egyszerű, vagy banális okok miatt indítanak webáruházat. Például:

−       Elég sok, vagy túl sok a termék és célszerűbb a webáruház forma.

−       Az értékesítés ezen módja a legcélravezetőbb.

−       Könnyebb lehet a termékek kezelése és/vagy a látogatók kiszolgálása.

−       Mert jónak tűnik, vagy ezt csinálják mások is, ez a menő.

−       Mert ezzel sok pénzt lehet keresni.

De nézzünk csak néhány konkrétabb okot:

  1.    Ha például fizikai termékeid vannak, nem csak a helyi, hanem a távolabbi célközönség is elérhető, és az online rendelhetőség révén sokkal többet adhatsz el.
  2.    A webáruház működése – főleg, ha online termékről van szó – elég nagymértékben automatizálható, így temérdek idő, pénz és emberi erőforrás spórolható meg.
  3.    A kínálat és a termékleírás, valamint minden ezzel járó változtatás, viszonylag egyszerűen végbevihető, könnyen módosítható.
  4.    Sokkal nagyobb választékot kínálsz a vevőid számára, és egyben megkönnyíted ezek elérését, mintha egy weboldalon, vagy weboldalakon külön kellene keresgélnie.
  5.    Felgyorsíthatod a vásárlás folyamatát. A vevőid viszonylag könnyen és hamar dönthetnek, rendelhetnek, és a rendelés gyorsan teljesülhet.
  6.    Sokkal gyorsabban és egyszerűbben reagálhatsz a piac változásaira. Könnyebben mérheted online eszközökkel az érdeklődést, megtérülést, s hasonlókat.

A kérdés ez: a fentebbiek közül melyik az, amelyik döntő számodra? Melyik a legfőbb indok? Természetesen több indokod is lehet, de konkretizáld mi az, ami a leglényegesebb számodra, mert ennek tudatosítása a későbbiekben jól jön.

Lehetséges, hogy egészen más indokod van, mint amiket felsoroltam. Ami a fontos, döntsd el a legfőbb indokot, mert erre kell alapoznod a webáruház elkészítésének tervét. Ha a miért kérdésekre a legfőbb indokokat megtalálod, akkor ezerszer tudatosabban és nagyobb lelkesedéssel fogod elkészíteni.

Még valami „plusz”, amit a legtöbb webáruház készítéssel foglalkozó írásban elfelejtenek említeni. Lehet, és jó is, ha a webáruházad létrehozásának van valami „szellemi” oka. Például valamilyen tudásanyagot szeretnél nagyobb tömegek számára elérhetővé tenni. Vagy termékeiddel, szolgáltatásaiddal valamilyen sajátos küldetést teljesítesz.

Ha vannak olyan indokaid, amelyek személyesek, ez plusz energiát ad, és meglesz benned az a többlet motiváció, ami által az átlagosnál sokkal vonzóbb webáruházat leszel képes felépíteni.

A webáruház célja

Mi a Te webáruházad célja? Nem általánosságban, hanem konkrétan. Az egyik legnagyobb különbség a profik és az átlagos „elmék” között, hogy előbbiek pontosan meghatározzák a célt, és ennek mentén építik fel, majd élik az életüket. Ez egy webáruház esetén ugyanúgy működik.

Most mondhatnál olyan triviális dolgokat, mint bevétel szerzése, növelése, vagy automatizált rendszer építése. Ez rendben is van magában, de miben különbözik más emberek webáruházától? Valószínűleg más webáruház készítők is bevételt akarnak termelni, illetve megkönnyíteni ennek folyamatát.

A könnyebb átláthatóság végett bontsuk a kérdést részekre.

Anyagi célok

  •       Mennyi terméket akarsz árulni a webáruházadban?
  •       Ez a szám növekszik -e, és ha igen, mekkora ütemben?
  •       Mennyi bevételt akarsz termelni a webáruházaddal?
  •       Melyek a havi, éves, 5, 10 éves céljaid a bevételeket tekintve?

Technikai célok

  •       Milyen külsőt (elrendezés, bejárhatóság, kezelhetőség, design) akarsz a webáruházadnak? (Vigyázz, nem a saját tetszésed a fontos, hanem a látogatók „vonzása”.)
  •       Mik a céljaid arra vonatkozólag, hogyan érhetik el, láthatják, ismerik meg a legkönnyebben a látogatók a termékeidet, és rendelhetik könnyebben meg?
  •       Mi a célod arra vonatkozólag, hogy számodra a lehető legegyszerűbb legyen az egész rendszer kezelése?

Egyéb célok

  •       Milyen hatás(oka)t akarsz kiváltani a webáruházaddal? Melyek a fő üzenetei?
  •       Hogyan függ össze a bevételed növekedése azzal, amit a webáruházad közvetít?
  •       Milyen oldalakat, blogot, cikkeket fogsz a webáruházadhoz társítani?

Első pillantásra soknak tűnhet ennyi kérdés, hiszen csak a célt akarod meghatározni. De ha jobban belegondolsz, minél inkább képben vagy azzal, mit szeretnél elérni részleteiben, annál könnyebben valósítod meg.

Az anyagi, a technikai és az egyéb célokat írd le! Ez lesz az alap, és majd utánajársz, ezek hogyan érhetőek el. Valószínűleg az idő során változni fognak a céljaid, vagy módosítanod kell rajtuk. Ez természetes folyamat. A fontos az, hogy céljaid legyenek, egyébként semmire sem mész az egésszel.

Webáruház indításának feltételei

Webáruház indításának főként jogi, bejelentési, és adminisztratív kötelezettségei vannak. Először azt nézzük meg, milyen feltételeknek kell megfelelned, majd miket kell bejelentened, s végül miket kell feltüntetned a webáruházadban.

Figyelem: Igyekeztem minden feltételt összegyűjteni, de egy cikk során nem lehetséges minden apró részletet kifejteni. Ezenkívül a feltételek az idő során változhatnak, ezért azt javaslom, ezt tekintsd iránymutatónak, s a gyakorlatban konzultálj jogi, könyvelési, vagy egyéb szakhatósággal, mielőtt ténylegesen elindítod a webáruházad.

Webáruház nyitásának személyes feltételei

Webáruházat az nyithat, aki számlaképes és rendelkezik valamilyen vállalkozási formával.  Mivel ez (is) kereskedelmi tevékenységnek számít, az adószámos magánszemély nem indíthat, csak ha egyéni vállakozó lesz, vagy őstermelő. De cégen keresztül is létrehozható webáruház.

Ezen tevékenység végzéséhez nem kell külön szakképesítés.

Egyéb feltételek megléte

Alapesetben nem kell külön engedélyt kérni. Azonban termék, vagy szolgáltatás értékesítéshez szükséges tevékenységi kör(ökk)el (TEÁOR) kell rendelkezni. Ha pedig valamilyen egyedi termékről van szó, ami „speciális terméknek” számít, akkor külön szakhatósági engedély is szükséges.

Legtöbb esetben a 4791 -es számú tevékenységi kör felvétele elég, amely a „csomagküldő, internetes kiskereskedelem”. De ha valaki olyan termékek kereskedelmével foglalkozik, mint pl. gépjárművek és alkatrészek, akkor már nem elégséges ez.

Nem árt, ha tudod:

Vannak olyan termékek, amelyek nem forgalmazhatók webáruházon keresztül, mint pl. a veszélyes anyagok, vagy dohánytermékek.

Webáruházzal kapcsolatos bejelentési kötelezettségek

Az illetékes (a kereskedelmi tevékenység székhelye szerinti) önkormányzat jegyzőjéhez kell bejelenteni a csomagküldő, internetes kiskereskedelemi tevékenységet, még mielőtt a tevékenység elkezdődne. A bejelentés eljárási díjjal jár. Ezt követhetően megkezdhető a tevékenység.

Érdemes tudni, hogy a bejelentést követően a szakhatóságok ellenőrzést folytathatnak le 30 napon belül. Ellenőrizhetik, hogy a webáruház működési szempontból megfelel-e a törvényi előírásoknak, valamint próbavásárlás is történhet.

Amennyiben a termék(ek) elküldése csomagolással jár, a környezetvédelmi termékdíjat is be kell fizetni. Ezt a vámhatóságnál kell bejelenteni, és utólag a NAV részére befizetni.

Webáruház indításakor kötelezően feltüntetendő adatok és információk

A weboldalon a következő információkat mindenképpen elérhetővé kell tenned.

Kötelezően feltüntetendő adatok:

  •       Név, vagy cégnév, cégszerű elnevezés.
  •       Vállalkozói igazolvány szám (és kibocsátó okmányiroda neve), adószám, vagy a cégjegyzékszám (a kibocsátó okmányiroda nevével).
  •       Elérhetőségek – telefonszám, e-mail, stb.
  •       Adatvédelmi Tájékoztató és Általános Szerződési Feltételek.
  •       A kapcsolattartó személy neve.

További megjelenítendő adatok:

A vásárlók számára a termékkínálat meghatározása, a rendeléssel és annak menetével kapcsolatos összes információ, beleértve a fizetés és a kézbesítés módját. Egyéb tudnivalók, mint a garancia, az elállás joga, s minden ide vonatkozó jogszabály közérthető formában való közlése. (Alapesetben ezek szerepelnek az ÁSZF -ben.)

A termékkel kapcsolatban alapvető információk megjelenítése, mint név, leírás, kép, ár pontos meghatározása. Ha engedélyhez kötött termékről (esetleg szolgáltatásról) van szó, akkor annak meglétének az igazolása, nyilvántartási szám feltüntetése.

Egyéb tudnivalók:

Az Adatvédelmi Tájékoztató és az Általános Szerződési Feltételek mindig külön dokumentum és webáruházanként különbözőek, ezért nem lehetnek másolt sablonok.

Ha a webáruházhoz mérőeszközöket használsz (pl. Google Analytics), vagy hirdetés miatt valamilyen mérőkódot, erről is tájékoztatni kell a vásárlókat.

Kapcsolatfelvétel, regisztráció esetén a látogatónak el kell fogadnia az Adatkezelési Tájékoztatót.

Hírlevél esetén szintén elfogadandó a tájékoztató, de külön négyzetben legyen kipipálható a hírlevél elfogadása, amely természetesen nem lehet a vásárlás feltétele.

Webáruház készítésének terve

Ha sikerült pontosan meghatároznod a célt (célokat), mint fentebb megbeszéltük, akkor könnyebben készítesz tervet. Ennek több féle módja lehetséges, itt most maradjunk az alapoknál. Először is azt kell megtervezned, hogyan alakítod ki és hozod létre, valamint teszed működőképessé a webáruházadat. Másodszor pedig hogyan kommunikálod és milyen stratégiát alkalmazol a vevők “bevonzásához”, és megtartásához.

Van egy harmadik dolog is, amely nem kevésbé lényeges, azonban itt nem merülünk a részletekbe. Webáruház üzemeltetése nagyon nyereséges lehet, ugyanakkor – mint minden másnál – itt is el lehet bukni. Továbbá lehetséges, hogy az első időszakban sokkal inkább költség, tehát inkább befektetésnek tekintendő. Ezért, amikor tervezel, a Te céljaidhoz és anyagi lehetőségeidhez képest mérd fel mit és mennyi idő alatt tudsz megvalósítani.

Webáruház elkészítésének technikai terve

Először tisztáznod kell alapvető kérdéseket.

  •       Mennyi időt szánsz a webáruház működőképessé tételére?
  •       Magad csinálod, vagy mást bízol meg?
  •       Egyedi webáruházat programoztatsz, vagy jól bevált webshop motort használsz?
  •       Mennyi (lesz) a termékek száma, és ez hozzávetőleg mekkora (tár)helyet foglal el?

Hacsak nem valami extrém különleges, vagy nagyon egyedi webáruházat akarsz készíteni, a legegyszerűbb, s legkevésbé idő és pénzigényes módja, ha valamilyen webáruház rendszert használsz, mint pl. az Opencart. Amennyiben egyedi webáruházat tervezel – netán programozol – az külön munkával jár, amelyben neked kell odafigyelni, utánajárni a részleteknek.

Most először csak a technikai tervezésről ejtünk pár szót, de bizonyos fokig már ez is összekapcsolódik a látogatószerzési, és vevőkonvertáló stratégiáiddal. Nagyon fontos, hogy leendő webáruházad könnyen áttekinthető legyen, amelyről benned is világos kép él, és a vevők is könnyen navigálhassanak, informálódhassanak.

Ha sok terméked van, és ezek között vannak hasonlóak, akkor érdemes termékkategóriákat létrehozni, esetleg alkategóriákat. Ezzel megkönnyíted a vásárlóid dolgát is, sőt külön szemléltetheted a webáruházad termék térképét. Ezért készíts egy vázlatot, amelyben ezek elágazásszerűen fel vannak tüntetve. Később ennek alapján alakíthatod ki a webáruház menüjét és linkrendszerét.

A termékekhez rendelkezned kell az alapvető adatokkal és információkkal (képet is beleértve), mert így kerülhetnek a helyükre. Tehát mindezen anyagokat gyűjtsd össze és készítsd elő. Ügyelj arra is, hogy ezek mekkora helyet foglalnak el. Jó ha például a képek szépek, de a fájlméretük ne legyen túl nagy, mert ez csökkenti az oldal betöltődési sebességét.

Mindezeken kívül szükség van:

  •       Bővebb termékleíró oldalra, ahol a termék alapinformációin kívül akár részletesebb, látványos bemutatása is megtalálható. (Ez egyébként landing page -ként is használható.)
  •       „Kosár oldalra”, ahol a vevő által választott termékek találhatók, s amelyen menet közben is módosíthat.
  •       Megrendelés összegző oldalra, ahol megjelennek (vagy kitölthetők) a vásárló adatai, és vázolva van a fizetési folyamat, egyéb szükséges információk.
  •       Kilépési oldalakra, mint pl. köszönő oldal, ahol tájékoztatjuk, hogy a megrendelés megtörtént, erről értesítést kap e-mailben is, vagy a teljesítés hogyan, mikor történik.
  •       Egyéb kiegészítő oldalakra, ilyen például a gyakori kérdések megválaszolása.

A webáruház rendszernek megvan a maga elkészítési útmutatója, amelybe most nem megyünk bele, ez hozzátartozik egy jó webshop motorhoz. Nyilván vannak lehetőségbeli különbségek attól függően, ingyenes, vagy fizetős változatot választottál -e. Tehát a folyamat lépései:

  1.    Eldöntendő kérdések megválaszolása (lásd fentebb).
  2.    Termékek és termékkategórák rendszerének felvázolása.
  3.    A weboldal és a webáruház egységének megtervezése úgy, hogy a működése a legoptimálisabb legyen.
  4.    A főoldal(ak) és aloldalak rendszerének eltervezése.
  5.    Maga a webáruház elkészítése lépésről-lépésre.

A webáruház kommunikációs és marketing terve

Ez ismét egy olyan része a webáruházkészítésnek, amelynek témájában könyveket lehetne írni, de itt most csak a leglényegesebbekre szorítkozunk. Meglátásom szerint két fő terület van, amelyre párhuzamosan összpontosítani érdemes. Az egyik a weboldal és webáruház fejlesztése – beleértve a keresőoptimalizálást és a tartalommarketinget – a másik pedig a vevők közvetlen elérése, amely a marketing része.

A két terület kapcsolódik egymáshoz, de míg előbbi hosszú távon nagyon jól működő, utóbbi gyorsabban hoz eredményt, viszont költségesebb is.

Az interneten számtalan webáruház van, és ha azt akarod, hogy a tied ne legyen olyan, mint a többi, az munkával jár. E hely kevés ahhoz, hogy belemerüljünk a keresőoptimalizálásba, de egy-két alapot érdemes tudnod. Internetes eszközök (pl. Google, Kulcsszókereső, stb.) által nézd meg, a termékeidre milyen szavakkal, kifejezésekkel keresnek az emberek.

Ezeket a szavakat használd a termék nevében, leírásában, de minél többféle kapcsolódó kifejezéssel. Ma már a kulcsszóhalmozást bünteti a Google, ezért nem az a lényeg hányszor használod, hanem milyen közegben, mivel kapcsolódva, hogyan írod le. Ez minél több és hasznosabb, értékesebb információt ad a látogatónak, annál valószínűbb, hogy a találatok között előkelő helyen fog szerepelni.

Ez persze csak vékony alapja a hosszú távú látogatottság felépítésének. Ami nagyon hasznos, ha a webáruházadhoz tartozik blog, illetve rendszeresen készülnek cikkek, amelyek bemutatják egy-egy termék, szolgáltatás előnyeit, hasznát, olvasmányos formában. Óriási különbség van, hogy csak egy webáruház működik -e, vagy komoly ismeretanyag is tartozik hozzá, amelyet szívesen olvasnak az emberek.

Ha a weboldalad ilyen értékes írásokat tartalmaz, akkor máshonnan is szívesen fognak hivatkozni rá, ami értékes kívülről jövő linkeket jelenthet, ezzel növelve az értékét. Ha ez mellett gyorsabban is szeretnél sok látogatót és vevőket szerezni, akkor érdemes hirdetned.

Nem mindegy, hogy egy-egy terméket, vagy magát a weboldalt, illetve egyes cikkeket reklámozol. Nem lehet előre megmondani mi fog működni a legnagyobb hatékonysággal, annyi azonban bizonyos, hogy több módon érdemes tesztelned az eredményeket. Jó, ha több „irányból” érkeznek hozzád az érdeklődők, vagyis más-más helyről is odakerülnek, mert ez azt az érzést kelti bennük, hogy valami miatt arra van szükségük.

A közösségi oldalakon való jelenlét ma már alapvető. Sok ember rendszeresen belép ezekbe, és itt újra és újra találkozhat a webáruházaddal.  A hírlevél további lehetőség a vásárlókkal való kapcsolat felépítésére. Azonban fontos, hogy ez ne csupán termékajánlásból álljon, hanem hasznos információkat is adjon, vagy legalább vezessen időnként egy-egy értékes cikkre.

Webáruház üzemeltetése, fenntartása

Bár a webáruház egyik legnagyobb előnye, hogy jól automatizálható, ha hosszú távon nyereségessé akarod tenni, akkor érdemes folyamatosan fejleszteni. Ez nem feltétlen az egyes termékek frissítéséről szól, hanem az odavezető út, vagy a „körítés” jobbításáról. Ez az a terület, amely lehet mindig jobb és jobb.

Gondolkodj csak el, Te mit szeretnél, ha vásárló lennél? Nyilván azt szeretnéd, hogy könnyen megtaláld pontosan azt a terméket, amire vágysz. Ha pedig megvan, a lehető legegyszerűbben megrendelhesd és hozzájuthass. Ha ezért – vagy ez közben – még extra ajándékokat is kapsz, az plusz pont a webáruháznak.

Ha jól akarod fejleszteni a webáruházad, akkor mindig a Te célközönséged igényét kell figyelembe venned. Nagyon hasznosak ehhez a rövid kérdőívek, amelyben megkéred a vásárlóidat, mondják el, milyen részei tetszettek a legjobban a termékednek, vagy a vásárlás módjának. Illetve azt is, hol lehetne még jobbá, könnyebbé tenni a folyamatot.

Ehhez a hírlevél remek eszköz, de apró ajándékok felajánlása is sok embert arra ösztönöz, hogy kitöltse ezeket. Azonban megvan ennek a maga pszichológiája, nem mindegy, hogy mit és hogyan kérdezel. Ezért azt ajánlom, mielőtt készítesz egy kérdőívet nézz utána melyek ezen esetben a kérdés feltevés legműködőbb fajtái.

A költségeidet és a bevételeidet nem csak adminisztrálnod szükséges, de érdemes megvizsgálnod mikor honnan, miért, mennyiért, hogyan keletkeztek a jobb-rosszabb eredmények. Ha így teszel, a kezedben tartod a folyamatot és úgy tudod igazítani a működést, hogy az a lehető legjobb eredményeket hozza.

A webáruház üzemeltetésének jogi, könyvelési, technikai részei vannak, amelyek az idők során változnak és fejlődnek. Ezért ezeket nem árt figyelemmel kísérned.

Amikor már „mindennel” kész vagy, tehát üzemkész a webáruház, akkor kezdj el a tartalommarketingen dolgozni. Erre már kevesen veszik a fáradságot, pedig hosszú távon a leginkább megtérülő, hiszen „ingyen” látogatókat (akikből később vásárlók lehetnek) hoz. Mindig arra törekedj, hogy a piac, a vásárlók igényeit tartsd szem előtt, ha ezt kielégíted, a webáruházad jó hatásfokkal fog működni.

AJÁNLATKÉRÉSSEL KAPCSOLATOS INFORMÁCIÓK

Miket érdemes átgondolnia és áküldenie ajánlatkérés során?

Copyright © 2020 – Minden jog fenntartva. © Design By Red Web Design
Felhasználási feltételek : Adatvédelem